5 najczęściej popełnianych błędów w fotografii jedzenia i jak je naprawić?

Fotografia jedzenia jest satysfakcjonującą formą sztuki, ale wymaga, żeby fotograf był świadomy każdego najmniejszego szczegółu na zdjęciu! Szczególnie jeśli obiekt topi się, więdnie lub traci świeżość…. Nic nie zastąpi ćwiczeń, ale ta lista 6 najczęściej popełnianych błędów w fotografii jedzenia i moje rady, pomogą Ci pokonać tych kilka typowych pułapek przed kolejną sesją.

1. Słabe oświetlenie i nieodpowiednia temperatura zdjęcia

Bez dobrego oświetlenia, nie zrobisz dobrego zdjęcia (o świetle w fotografii kulinarnej >>>więcej). Klimat zdjęcia, światło i temperatura fotografii musi pasować do konceptu. A jeśli robisz zdjęcia w restauracji, wszystkie zdjęcia powinny mieć spójny styl oddający klimat wnętrza i restauracji. Zwykle są dwa scenariusze, w których kolorystyka nie pasuje na zdjęciu.

Niebieskie światło z okna w słoneczny dzień

W przypadku naturalnego światła, kiedy niebo jest niebieskie, odcień ten uwydatnia się na zdjęciu, szczególnie na białych elementach – talerzach, kubkach. Niebieski jest kolorem najmniej apetycznym, więc jest niedopuszczalny. Najszybszym sposobem rozwiązania tego problemu jest obniżenie suwaka nasycenia koloru niebieskiego na panelu HSL w Lightroom.

Żółte światło na zdjęciu

Drugi scenariusz to sytuacja, w której fotografujesz talerz z jedzeniem w restauracji, a żarówk rzucają pomarańczowe podświetlenie oraz dodatkowo pada światło z okien. Nie jest to tak łatwe do naprawienia w postprodukcji! Można łatwo naprawić to, dodając czarną blendę nad całość dania, aby kontrolować, jakie światło pada.

2. Ostrość zdjęcia nie jest, gdzie powinna być

Przy całej presji, która towarzyszy fotografowi kulinarnemu podczas sesji, niezwykle ważne jest, aby zachować wyraźną ostrość na daniu, składniku, który ma być bohaterem zdjęcia. Jednym z problemów, nad którym należy pracować na początku to uzyskanie ostrości dokładnie tam, gdzie się chce, aby skierować oko widza dokładnie tam, gdzie ma być skierowane! Robiąc pierwsze zdjęcie sceny, którą chcesz uchwycić, zadaj sobie pytanie, co powinno być idealnie ostre, bliskie idealnej ostrości, nieostre i dlaczego. „Czemu?” to najważniejsze pytanie.

Gdy już wiesz, czego chcesz, kontynuuj pracę i sprawdzaj wyniki przy 100% powiększeniu (najlepiej gdy jesteś podłączony do komputera), aż osiągniesz pożądany efekt. Nie ma gorszego uczucia niż uchwycenie obrazu, w którym się zakochujesz, a na komputrze okazuje się, że zdjęcie nie jest ostre tam gdzie powinno być.

3. Zbyt mocne tło i chaos

Często mniej znaczy więcej i chociaż w sztuce nie ma reguł, których nie można złamać, zawsze chcesz, aby obrany temat był gwiazdą. Jeśli coś na planie nie wpływa dobrze na pożądany efekt, powinieneś rozważyć usunięcie go lub wymianę. Kolor jest zwykle największym przestępcą. Jeśli fotografujesz bochenek chleba i masz jasnoczerwone tło, Twoje oko najpierw przejdzie na tło. Jeśli nie jest to Twoim zamiarem, zmiana jest konieczna. Rozpraszające na obrazie są także błyszczące rekwizyty. Dobrze jest odciąć światło w niektórych częściach obrazu, aby obiekt był jeszcze bardziej wyrazisty.

4. Nie rozumiesz co fotografujesz

Nie chodzi o to, żeby umieścić potrawę, kilka rekwizytów i kliknąć migawkę. Dodatkową zaletą będzie zrozumienie, jak powstaje jedzenie i jak smakuje. Zawsze zwracam uwagę na to jak ważne jest badanie tego, co robisz.

Kiedy układasz rekwizyty i jedzenie, ciągle zadawawaj sobie pytanie: „Dlaczego miałoby to być tutaj?”, „Jaki na rozmiar zdjęcie będzie przycięte?”, „Co chce pokazać na tym zdjęciu?” itd. Są to niezwykle ważne pytania, które należy zadać. Połączenie zrozumienia tego, co ma się dziać na obrazie, z względami artystycznymi, może być zniechęcającym wyzwaniem. Pamiętaj tylko, że kiedy umieszczasz łyżkę na obrazie, aby utworzyć linię wiodącą lub przełamać tło, najpierw zadaj sobie pytanie: „Dlaczego to jest tutaj?”.

5. Nie pytasz „Dlaczego?”

Ostatnia wskazówka po prostu rozszerza wskazówkę numer cztery. Stworzenie obrazu do osobistego portfolio lub nawet okazjonalnego klienta może być pretekstem do artystycznego ujęcia, a najważniejszą częścią tworzenia obrazu, który ma trwały wpływ na umysł widza, jest odpowiedź na pytanie „Dlaczego?”. Dlaczego tworzę ten obraz? Uwielbiam robić serie trzech lub pięciu zdjęć, ponieważ „Dlaczego?” staje się jeszcze bardziej widoczne.

https://www.instagram.com/p/CK8omm_lRi8/

______________________

Jako fotograf kulinarny/restauracyjny pracujący z prawdziwym jedzeniem często masz niewiele czasu na uchwycenie „chwili”. Oprócz „to jest ładne, zjedz to!” miej w sobie chęć uchwycenia potrawy poprzez opowieść, to może pomóc ci rozwinąć się jako fotograf kulinarny. Dzieło, które tworzysz, niech ma określony styl, wizję i historię, którą można jasno opowiedzieć w kilka sekund i to właśnie mówi wiele o Tobie jako fotografie kulinarnym.

Powiązane posty

Jak rozłożyć makro na posiłki?

Rozkład makro w diecie określa, jaki procent całkowitej liczby kalorii pochodzi z każdego z grupy makroskładników, czyli węglowodanów, tłuszczy i białka. Zrównoważone spożycie makroskładników jest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *