Masło orzechowe przepis - Zdrowy styl życia Stylowo i Zdrowo
Homemade peanut butter

Masło orzechowe przepis

masło orzechowe przepis

Orzeszki ziemne ciągle budzą kontrowersje jeśli chodzi o ich zdrowotność. Jedni opisują ich w samych superlatywach inny zabraniają ich spożywania. Prawda jak zwykle leży po środku. W tym przypadku wszystko zależy od sposobu i ilości ich spożycia. Najzdrowszą wersją będzie domowe masło orzechowe, które jest 10000 razy lepsze niż najlepsze kupione w sklepie, dlatego jeśli lubisz podjadać masło orzechowe, koniecznie zrób je sama w domu. Jedyne czego potrzebujesz to orzeszki i malakser. Przepis na takie masło jest banalny, chodź czasochłonny.

Prawda jest taka, że orzeszki arachidowe nie są orzechami! Jest to gatunek rośliny z rodziny bobowatych i wydobywane są z ziemi. Najlepiej kupić całe orzeszki w łupinkach, wtedy możemy mieć pewność, że są świeże i masło z takich orzeszków będzie jeszcze smaczniejsze. Nie zalecam kupować gotowego masła orzechowego, ponieważ często zawierają one tłuszcze trans, dużą ilość soli, cukru oraz konserwanty

masło orzechowe przepis
100 gram orzeszków arachidowych to 567 kcal (sporo). Zawierają około 16 gram węglowodanów, (w tym 5 g to cukry proste), 25 g białka, z którego około 7-10% białka (ogółem) zawiera substancje białkowe o charakterze alergennym [1]. Około 49 gram stanowią tłuszcze, są to głównie jedno- i wielonienasycone (n-6) kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom niekorzystnego dla organizmu cholesterolu frakcji LDL i zmniejszają stężenie lipidów w surowicy krwi. Jednak duże ilości kwasów omega-6 bez kwasów omega-3 mogą przyczyniać się do zwiększenia ryzyka rozwoju wielu schorzeń [2,3,4]. Orzeszki ziemne to nie tylko dobre źródło białka, tłuszczu i błonnika (8g), ale także składników takich, jak: flawonoidy, polifenole czy tokoferole, mających zdolność neutralizowania wolnych rodników [2].

Witaminy i minerały w orzeszkach arachidowych:

Tiamina – 0,640 mg
Ryboflawina – 0,135 mg
Niacyna (B3)- 12,066 mg
Witamina B6  – 0,348 mg
Kwas foliowy –  240 µg
Witamina E – 8,33 mg
Minerały
Wapń – 92 mg
Żelazo – 4,58 mg
Magnez – 168 mg
Fosfor – 376 mg
Potas – 705 mg
Sód – 18 mg
Cynk – 3,27 mg

Dobra koniec tej nauki, bierzmy się do roboty. To czego potrzebujesz to świeżo łuskane orzeszki ziemne (zarezerwuj sobie jakąś godzinkę na łuskanie, bo to nie jest taka prosta sprawa).
masło orzechowe przepis

Masło orzechowe przepis

Gotowe orzeszki podpiekamy na suchej patelni (lub w piekarniku) cały czas mieszając, żeby nam się nie przypaliły. Czekamy, aż ostygną i miksujemy w malakserze (food – procesorze), na gładką masę. Do smaku dodajemy odrobinę soli i ewentualnie słodzika (np. ksylitolu), ja na cały pojemniczek dodałam płaską łyżeczkę soli oraz ksylitolu.
Do malaksera nie dodajemy żadnej wody, ani oleju. Odrobina cierpliwości, ewentualnie krótkie przerwy dla malaksera (co by się nie przegrzał) i gotowe! W zależności od tego jak gładką masę chcemy uzyskać, tak długo miksujemy orzeszki. Moje masło nie jest idealnie gładkie, po prostu takie lubię. Połączenie masła orzechowego z bananami jest najlepszym duetem jaki znam, ale niestety kalorycznym.
masło ARACHIDOWE
Smaczego!

_______________________________________________________

Zobacz inne wpisy z działu: PRZEPISY. Ułóż pełnowartościowy i smaczny jadłospis z przepisów na blogu. Proponuję Ci:  

Korzystaj z moich przepisów, ciesz się zdrowiem i piękną sylwetką. W każdym przepisie masz podane BWT oraz ilość porcji jaka przypada na posiłek. Jadłospis bazowy ma 1520 kcal (4 posiłki), wystarczy że do drugiego lub trzeciego posiłku dodasz 180 kcal z owoców lub te przekąski poniżej 150 kcal – otrzymasz dietę ok. 1700 kcal. To wystarczająca ilość kalorii dla przeciętnej kobiety, mającej siedzący tryb życia i ćwiczącej nie więcej jak 2 razy w tym po 1 h. Możesz zwiększyć kaloryczność posiłków we własnym zakresie.

Zobacz: Jak ułożyć jadłospis z przepisów na blogu.

Komentarze (16)

  1. I znowu jestem na siebie zła, bo już od jakiegoś czasu zabieram się do tego, żeby zrobić swoje. Czy ja się w końcu ogarnę??!!! 😛
    Ale o masełku z orzechów i bananów jeszcze nie słyszałam 🙂

  2. Bardzo lubię masło orzechowe, ale jakoś nigdy nie próbowałam zrobić go sama…tak samo jak domowej chałwy 🙂 Połączenie z bananami uwielbiam! Smaruje masłem orzechowym zdrowe omlety owsiane i układam na nich plasterki banana 🙂

    Pozdrawiam 🙂

  3. Najpyszniejsza rzecz na świecie! Masło orzechowe i owsiankę ubóstwiam ponad wszystko. O ile jednak tę drugą mogę jeść codziennie w pewnych ilościach, o tyle masło orzechowe wystawia mnie zawszę na próbę odpowiedzi na pytanie, czy łyżeczkę, czy może już dwie? Niestety, to bardzo kaloryczna przyjemność, mimo że w moim przekonaniu bardzo zdrowa. Na masło orzechowe pozawlama sobie od czasu do czasu. Może następnym razem już nie na kupne!

    Pysznie tu u Ciebie ; ) Zostaję na dłużej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Close

Zaloguj się

Close

Koszyk (0)

Koszyk jest pusty Brak produktów w koszyku