Kolory w fotografii kulinarnej

kolory-w-fotografii-jedzenia

Fotografia kulinarna nie istnieje bez soczystych kolorów. Jemy oczami. Kolory w fotografii kulinarnej oddziałują na nas i pobudzają zmysły. Piękne zdjęcia dań potrafią wywoływać emocje, stworzyć nastrój i spowodować, że kubki smakowe zaczynają produkować ślinę. Już na samą myśl o cytrynie mamy ochotę się wykrzywić, a kiedy widzimy ją soczystą, świeżą i odpowiednią ujętą na zdjęciu, to uczucie jeszcze bardziej się potęguje.

fotografia kulinarna

Kolory są esencją fotografii kulinarnej, ale bez odpowiedniego światła nie da się ich uchwycić. Kolory także wpływają na kompozycję. Jak je dobierać, by harmonijnie współgrały z fotografowanym jedzeniem? W tym może Ci pomóc koło barw, czyli graficzne zestawienie kolorów, z którymi można pracować i tworzyć kompozycje kolorystyczne. Koło barw objaśnia zasady mieszania się i powstawania barw. Schemat odzwierciedla porządek widma barwnego w tęczy. Posługując się tym narzędziem unikniesz błędów i odpowiednio dobierzesz kolory na zdjęciu. Sąsiadujące kolory harmonizują ze sobą, a znajdujące się po przeciwnych stronach środka koła nazywane są barwami dopełniającymi.

kolo barw - Kolory w fotografii kulinarnej


Jak posługiwać się kołem barw?

Harmonia monochromatyczna – wykorzystujemy jeden kolor oraz jego różnorodne odcienie i nasycenie.

Harmonia analogiczna – to wykorzystanie maksymalnie trzech kolorów znajdujących się tuż obok siebie w kole barw. Kompozycja taka sprawia wrażenie przemyślanej i harmonijnej.

Harmonia trójkątna – opiera się na zastosowaniu trzech barw znajdujących się na szczytach trójkąta równobocznego wpisanego w koło barw. Przykładem jest połączenie koloru turkusowego z pomarańczowym i fioletowym. Takie zestawienie łagodzi kontrasty i wzbogaca kolory, dodając im głębi.

Harmonia komplementarna – polega na użyciu barw dopełniających znajdujących się po przeciwnej stronie koła. Są to kolory, które kontrastują ze sobą, przyciągają wzrok na dłużej, dodają dynamiki, wydobywają nawzajem barwy i dzięki temu wydają się intensywniejsze. Takie połączenia dobrze sprawdzają się, gdy zależy nam na wyrazistym efekcie.

Kiedy stosować barwy ciepłe, a kiedy zimne?

Tworząc kompozycję dobieramy kolory zgodnie z tym, co chcemy przekazać, jakie emocje chcemy pobudzić.

Jeśli tworzymy w barwach ciepłych to znaczy przywodzących na myśl ciepło, gorąco, płomień, przytulność używamy kolorów od czerwieni przez pomarańcz do żółtych. Ciepłe barwy na zdjęciu pomaga uzyskać balans bieli, ale tego parametru, trzeba używać bardzo ostrożnie! Białe, powinno być białe. Barwy ciepłe zdadzą egzamin na zdjęciach jesiennych potraw, rozgrzewających napojów, herbat, kawy…

Barwy chłodne, to te które posiadają w sobie chłodne tony. Przywołują na myśl lód, zimę, zimno. Są czyste, estetyczne, często eleganckie. Takie kolory świetnie sprawdzą się w fotografii potraw eleganckich z np. owocami morza, świeżych ciemnych owoców, chłodnych napojów, wody i płynów w ruchu.

Kolory w fotografii kulinarnej, które zawsze pasują

Kolory w fotografii kulinarnej, które zawsze pasują to tak zwane neutralne kolory – biel, stonowane szarości, beże, a także czarny w przemyślanych ilościach. Są one wykorzystane w tle, akcesoriach i dodatkach w fotografii kulinarnej. Nie dominują. Stanowią doskonałą bazę dopełniającą kontekst zdjęcia. Dobrze wpływają na kompozycję, są też dobrym tłem dla innych, mocniejszych kolorów. Kompozycja złożona z neutralnego tła i dodatków z jednym mocnym akcentem kolorystycznym będzie sprawiała wrażenie przemyślanej i estetycznej.

Powiązane posty

Jak rozłożyć makro na posiłki?

Rozkład makro w diecie określa, jaki procent całkowitej liczby kalorii pochodzi z każdego z grupy makroskładników, czyli węglowodanów, tłuszczy i białka. Zrównoważone spożycie makroskładników jest

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *