Mleko roślinne - które wybrać? - Zdrowy styl życia Stylowo i Zdrowo

Mleko roślinne – które wybrać?

mleko roślinne z migdałów

Jak przygotować mleko roślinne w domu. Jakie mleko jest najlepsze i najzdrowsze. Które mleko wybrać do kawy, a które do koktajlu? Na co zwracać uwagę przy zakupie mleka roślinnego w sklepie? Tu znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

Najpopularniejsze mleka roślinne to:

Kokosowe (7-12 zł/l)
Migdałowe (10-14 zł/l)
Konopne (10-14 zł/l)
Owsiane (6-10 zł/l)
Ryżowe (7-12 zł/l)
Sojowe (6-10 zł/l)

Jak przygotować mleko roślinne w domu

Zakup mleka roślinnego w sklepie to nie mały wydatek. Przygotowanie mleka roślinnego w domu jest dużo tańsze i bardzo proste. Wystarczy namoczyć w ciepłej wodzie produkt, z którego chcesz zrobić mleko. Po 1-2 godzinach należy zmielić wszystko w blenderze. Tylko w przypadku soi czas się wydłuża, ziarna trzeba moczyć 4-12 godzin. Płyn po zmieleniu należy odcedzić przez sitko lub gazik i gotowe. Takie mleko musi być przechowywane w lodówce i może stać max 2 dni.

Jakie mleko roślinne jest najlepsze i najzdrowsze.

Zawartość składników odżywczych w mlekach roślinnych jest zmienna w zależności od pochodzenia oraz producenta. Wszystkie mleka roślinne możemy podzielić na napoje niesłodzone i słodzone, wzbogacane witaminami i pierwiastkami takimi jak: wapń oraz witamina A i D, a także niewzbogacane. Mleka niesłodzone są mniej kaloryczne i zdrowsze.

Według badań mleko sojowe charakteryzuje się najlepszymi wartościami odżywczymi spośród napojów roślinnych zastępujących mleko i ma zbliżoną ilość białka (do mleka krowiego). Zaraz za nim pod względem zdrowotnym plasuje się mleko konopne oraz mleko migdałowe, są one jednak droższe. Słabo za to wypada mleko ryżowe, które ma bardzo wysoką zawartość cukrów.

Jakie mleko roślinne do kawy, a które do koktajlu?

Według mnie najlepsze mleko do kawy to mleko sojowe. Jest najbardziej zbliżone w smaku do klasycznego mleka od krowy. Według mojego rankingu na drugim miejscu jest mleko kokosowe. Za to zupełnie nie smakuje mi mleko migdałowe w połączeniu z kawą, jest ono idealnie do koktajli i ma najniższą kaloryczność. Podczas przygotowania koktajli najczęściej używam mleka migdałowego, konopnego oraz kokosowego.

Nie używam mleka owsianego oraz mleka ryżowego. Owsa unikam ze względu na gluten oraz uczulenie na nikiel i kobalt, a mleko ryżowe ma dużo cukru i po prostu się nie opłaca.

Na co zwracać uwagę przy zakupie mleka roślinnego w sklepie?

Wybieraj mleka roślinne niesłodzone oraz wzbogacane pierwiastkami i witaminami. Takie mleka roślinne są bardziej wartościowe, a niekoniecznie droższe. Znacząca będzie tu także zawartość białka, jeśli masz przed sobą do wyboru dwa niesłodzone mleka roślinne wybierz to o większej zawartości białka. Zwracaj także uwagę na cenę i objętość, bo łatwo przepłacić.

Komentarze (5)

    1. Trochę dziwne rozumowanie. W jednym ze swoich opisów mówisz, ze nie jesz owsianki bo zawiera lektyny (zdania naukowców w temacie ich szkodliwości są podzielone) a tu piszesz, ze wybierasz mleko sojowe. Wpływ soi na ludzki organizm jest już znany. ?

      1. Cześć,
        dziękuje za komentarz. Jeśli chodzi o lektyny – jest ich ogromna różnorodność, jedne lektyny nam szkodzą bardziej inne mniej lub w ogóle. Moje żywienie zmienia się wraz z dokładną obserwacją mojego organizmu i jego potrzeb. Biorę również pod uwagę moje samopoczucie, ogólnie mam holistyczne podejście.
        Kiedyś dzień zaczynałam tylko od owsianki, dziś moje śniadania są białkowo-tłuszczowe i z nimi czuje się idealnie. Nie jem owsianki nie tylko ze względu na lektyny (w tym gluten), ale po prostu nie przepadam za nią… Jeśli chodzi o mleko sojowe to jest długi temat i również niejasny, wiele badań na jej temat się wyklucza. A Ty co masz na myśli pisząc „wpływ soi na ludzki organizm jest już znany”?
        Jestem świadoma obecności lektyn, czy fitoestrogenów, jednak w tym zestawieniu pisałam, że mleko sojowe jest najlepsze do kawy pod względem walorów smakowych i roślinna alternatywa, najbardziej zbliżona do mleka krowiego. A jak wiadomo, kawy dużo nie powinno się pić, więc i ilość mleka sojowego będzie śladowa w naszej diecie, więc nie powinna stanowić żadnego zagrożenia dla naszego zdrowia i samopoczucia.

  1. Mój faworyt to mleko kokosowe robione samodzielnie. Polecam też mleko makowe:) Moczymy mak na noc i póżniej miksujemy z daktylami lub miodem i wodą. Smakuje trochę jak makowiec w płynie;) Jest bardzo zdrowe, polecam:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Close

Zaloguj się

Close

Koszyk (0)

Koszyk jest pusty Brak produktów w koszyku